Update request/en: verschil tussen versies

Uit Wazeopedia Nederland
k 1 versie geïmporteerd
FuzzyBot (overleg | bijdragen)
Bijgewerkt vanwege een nieuwe basisversie van de bronpagina
Regel 3: Regel 3:
[[Category:Request]]
[[Category:Request]]
<languages />
<languages />
==Update Requests==
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
The global  [https://wazeopedia.waze.com/wiki/Global/Update_Requests_in_Waze_Map_Editor Wiki page on Update Requests] contains an extensive description of all aspects of the Update Request. This page describes the Dutch approach.
==Aanpassingsverzoeken==
<br />
De globale <i>[https://wazeopedia.waze.com/wiki/Global/Update_Requests_in_Waze_Map_Editor Wiki page on Update Requests]</i> bevat een uitgebreide beschrijving van alle aspecten van het Update Request. De pagina hier beschrijft de Nederlandse aanpak.
</div>


[[File:NL-UR-panel.png|right]] Update requests (UR) are submitted by [[Waze app|app]] users to report issues with the routing or the map. An icon with the small Waze icon [[File:Request_pin_open-low.png|20px]] is added to the editing map in the Update Requests [[Waze_Map_Editor#Layers_menu|layer]]. The reporters name is not displayed. Clicking on the UR icon a panel with the UR details is displayed. The UR is of a certain type, has a date time displayed. Sometimes the ''Waze provided route'' and/or the ''User drive'' are available plus some words from the reporter. The displayed settings - user preferences - of the app are additional information that can be used when answering the UR.
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
[[File:NL-UR-panel.png|right]] Aanpassingsverzoeken (UR) worden ingediend door [[Waze app|app]]-gebruikers om problemen met de route of de kaart te melden. Een pictogram met het kleine Waze-pictogram [[File:Request_pin_open-low.png|20px]] is toegevoegd aan de bewerkingskaart in de Update Requests [[Waze_Map_Editor#Layers_menu|layer]]. De naam van de melder wordt niet weergegeven. Als u op het UR-pictogram klikt, wordt een paneel met de UR-details getoond. De UR is van een bepaald type en heeft een datum en tijd. Soms zijn de ''door Waze verstrekte route'' en/of de ''Gebruikersrit'' beschikbaar plus enkele woorden van de melder. De vertoonde instellingen - gebruikersvoorkeuren - van de app is extra informatie die gebruikt kan worden bij de beantwoording van de UR.<br>
</div>


AAOS and Carplay users can't enter text in their UR. AAOS displays "Reported from AAOS".<br />
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Gebruikers van AAOS en Carplay kunnen geen tekst bij hun UR ingeven. Bij AAOS wordt weergegeven "Reported from AAOS".<br />
</div>


Edit requests can be accessed from the [[Waze Map Editor|editor]] screen via the [[File:NL-WME-Problemen.png|27px|Problemen]] icon on the left of the screen. The selection shown can be edited. For more information, see the [[Issue tracker]] page.<br>
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Aanpassingsverzoeken kunnen op het [[Waze Map Editor|editor]] scherm opgeroepen worden via het [[File:NL-WME-Problemen.png|27px|Problemen]] icoontje, links in het scherm. De getoonde selectie kan aangepast worden. Voor meer uitleg, zie de [[Issue tracker]] pagina.<br>
</div>


<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
<br />
<br />
'''Conversatie'''<br />
'''Conversatie'''<br />
Regel 36: Regel 44:
* Gebruik geen jargon
* Gebruik geen jargon
* Houd uw reacties kort en to the point.
* Houd uw reacties kort en to the point.
</div>


<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
<div style="clear: both"></div>
<div style="clear: both"></div>
===Example Turn not allowed===
===Voorbeeld Afslag niet toegestaan===
[[File:UR-turn-not-allowed-example-1.png|left|200px]] The report indicates “Turn not allowed”. <br />
[[File:UR-turn-not-allowed-example-1.png|left|200px]] De melding geeft aan “Afslag niet toegestaan”. <br />
<br />
<br />
Looking at the green line (=GPS track driven by user in reality), a turn was made at the end of the road where the purple line (Waze route) starts.<br />
Kijkend naar de groene lijn (=GPS-track van de route gereden door gebruiker), is er een bocht gemaakt aan het einde van de weg waar de paarse lijn (Waze-route) begint.<br />
<br />  
<br />
If there are no obvious reason’s to be found (like red [[Junction Arrows|Turn Restrictions]], or unconnected roads) you will have to investigate further and probably need the help of the user.
Als er geen duidelijke reden te vinden is (zoals rode [[Junction Arrows|Turn Restrictions]], of niet-verbonden wegen) zul je verder moeten zoeken en waarschijnlijk de hulp van de gebruiker nodig hebben.
In this case the reason is unclear so we will try to get in contact with the reporter using the Conversation Box asking for more information.<br />
In dit geval is de reden onduidelijk, dus we zullen proberen contact op te nemen met de melder via de UR conversatie om meer informatie te vragen.<br />
</div>


<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
[[File:UR-turn-not-allowed-example-2.png|right|600px]]
[[File:UR-turn-not-allowed-example-2.png|right|600px]]
</div>


Thanks for your report on the Noorddijk, Rockanje!
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Waze did not send us enough information to fix your request.  
Bedankt voor je melding op de Noorddijk, Rockanje!
Would you please let us know what went wrong?
Waze heeft ons niet genoeg informatie gestuurd om je verzoek op te lossen.
Your route indicates that you had to turn around. What was your destination?
Kun je ons laten weten wat er mis is gegaan?
Je route geeft aan dat je moest omkeren. Wat was je bestemming??
</div>


Best regards, <name> (username <wazeusername>, email enter.your@email.nl )
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Vriendelijke groeten, <name> (username <wazeusername>, email enter.your@email.nl )
</div>


Depending on a response (and information given) it could mean that several messages goes back and forth until reason (and solution) is clear.
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Afhankelijk van een reactie (en gegeven informatie) kan het betekenen dat er meerdere berichten heen en weer gaan totdat de reden (en oplossing) duidelijk is.
<div style="clear: both"></div>
<div style="clear: both"></div>
===Example Address unknown===
===Voorbeeld Adres onbekend===
[[File:UR-incorrect-address-1.png|left|200px]]
[[File:UR-incorrect-address-1.png|left|200px]]
The report indicates “Incorrect address”: Wolwevershaven 19 Dordrecht.<br />
De UR geeft aan “Onbekend adres”: Wolwevershaven 19 Dordrecht.<br />
<br />
<br />
The report is made on the junction Vlak and Nieuwe Haven. The Wolwevershaven is northwest of the water. Bij Checking the address, [[House numbers|house number]] is halfway the quay, approximately 200 meter further. <br />
De melding is gedaan op de kruising Vlak en Nieuwe Haven. De Wolwevershaven ligt ten noordwesten van het water. Bij adrescontrole ligt het [[House numbers|huisnummer]] halverwege de kade, ongeveer 200 meter verderop. <br />
<br />
<br />
[[File:UR-incorrect-address-2.png|right|600px]]
[[File:UR-incorrect-address-2.png|right|600px]]
Regel 68: Regel 86:
[[File:UR-incorrect-address-3.png|150px]]
[[File:UR-incorrect-address-3.png|150px]]
<div style="clear: both"></div>
<div style="clear: both"></div>
After checking the address on the Waze map and in the land register ([[BAG]]) the location of the house number in Waze proves to be right. So the report proves to be incorrect.<br />
Na controle van het adres op de Waze-kaart en in het kadaster ([[BAG]]) blijkt de locatie van het huisnummer in Waze juist te zijn. De Waze kaart is dus correct.<br />
<br />
<br />
<div style="clear: both"></div>
<div style="clear: both"></div>
'''Example Conversation:'''
'''Voorbeeld conversatie:'''
</div>


Thanks for your report on the junction Nieuwe Haven, Roobrug and Vlak in Dordrecht!
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
You wrote "Wolwevershaven 19 bevindt zich op deze locatie ",  
Bedankt voor je melding op de kruising Nieuwe Haven, Roobrug en Vlak in Dordrecht!
but your report is made on before address Vlak 11.
Je schreef "Wolwevershaven 19 bevindt zich op deze locatie",
The address you mentioned is about 200 meter further.
maar uw melding is gedaan voor adres Vlak 11.
Would you please let us know why you thought the address was incorrect?
Het adres dat u noemde ligt ongeveer 200 meter verder.
What was your destination?
Kun je ons laten weten waarom je dacht dat het adres niet klopte?
Wat was je bestemming?
</div>


Best regards, <name> (username <waze username>, email enter.your@email.nl )
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
</pre>
Vriendelijke groeten, <name> (username <waze username>, email enter.your@email.nl )
<div style="clear: both"></div>
<div style="clear: both"></div>
</div>


==Tools==
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
==Hulpmiddelen==
* [[Waze Map Editor#Feed|WME Feed]]
* [[Waze Map Editor#Feed|WME Feed]]
* WME script [[WME URComments-Enhanced]]
* WME script [[WME URComments-Enhanced]]
* WME extension [[WME UROverview Plus]]
* WME extension [[WME UROverview Plus]]
* [[UR overview page]]
* [[UR overview page]]
</div>




==Remarks==
<div lang="nl" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
* Open URs with a last response date more than one year old will be automatically removed from the map.
==Opmerkingen==
* If the UR has no comments, the UR will be deleted one year after the creation date.
* Open UR's met een laatste reactiedatum meer dan een jaar oud, worden automatisch van de kaart verwijderd.  
* Closed URs will be removed from the map after 40 days.
* Als de UR geen opmerkingen heeft, wordt de UR één jaar na de aanmaakdatum verwijderd.
* See also [[Update requests on Freeways]]
* Gesloten UR's worden na 40 dagen van de kaart verwijderd.
<br />
* Zie ook [[Update requests on Freeways|UR's vanwege snelweg werkzaamheden]]
</div>
   
   
{{Bottomline}}
{{Bottomline}}

Versie van 15 mei 2025 08:45

Aanpassingsverzoeken

De globale Wiki page on Update Requests bevat een uitgebreide beschrijving van alle aspecten van het Update Request. De pagina hier beschrijft de Nederlandse aanpak.

Aanpassingsverzoeken (UR) worden ingediend door app-gebruikers om problemen met de route of de kaart te melden. Een pictogram met het kleine Waze-pictogram is toegevoegd aan de bewerkingskaart in de Update Requests layer. De naam van de melder wordt niet weergegeven. Als u op het UR-pictogram klikt, wordt een paneel met de UR-details getoond. De UR is van een bepaald type en heeft een datum en tijd. Soms zijn de door Waze verstrekte route en/of de Gebruikersrit beschikbaar plus enkele woorden van de melder. De vertoonde instellingen - gebruikersvoorkeuren - van de app is extra informatie die gebruikt kan worden bij de beantwoording van de UR.

Gebruikers van AAOS en Carplay kunnen geen tekst bij hun UR ingeven. Bij AAOS wordt weergegeven "Reported from AAOS".

Aanpassingsverzoeken kunnen op het editor scherm opgeroepen worden via het Problemen icoontje, links in het scherm. De getoonde selectie kan aangepast worden. Voor meer uitleg, zie de Issue tracker pagina.


Conversatie
De conversatie begint met jouw eerste reactie: doorgaans vragen om informatie. Als de melder niet reageert, moet er een vriendelijke herinnering worden gestuurd. Eventueel een tweede herinnering. Hierna kan de UR worden afgesloten met Markeer als niet geïdentificeerd. Als de melder op uw antwoord reageert, kan het probleem mogelijk opgelost worden. Misschien is een uitleg voldoende, soms moet de kaart worden gecorrigeerd. Als het probleem is opgelost, kan de UR worden afgesloten met Markeer als opgelost.

In de e-mail die naar de melder gaat staat al standaard: Je kan antwoorden via de Waze-app of [link] in de Waze Map Editor. Reageren op deze e-mail is niet mogelijk, dit is een no-reply adres. Heb je nog andere vragen over Waze of wil je dit probleem verder bespreken, meld je dan even aan op ons Slack-kanaal.

Eerste antwoord:

  • Bedank de gebruiker voor het melden van het probleem.
  • Geef de straatnaam/wijk aan zodat de melder weet waar hij/zij de melding gemaakt heeft. (Dit kan verschil maken bij meerdere meldingen op die dag door deze melder.)
  • Vermeld de dag en tijd wanneer uw reactie niet op de dag van de UR is.
  • Vraag om meer informatie die nodig is om deze UR op te lossen.
  • Onderteken met uw naam en een optioneel e-mailadres.


Procedure

  • Eerste antwoord > Eerste herinnering na 3 dagen > Eventueel een tweede herinnering 3 dagen later > Markeer als Niet geïdentificeerd 3 dagen later.
  • Reageer op de melder zijn antwoorden totdat een conclusie is bereikt > Markeer als opgelost 3 dagen later om de melder de gelegenheid te geven tot een laatste reactie.


Etiquette
Een UR-dialoog wordt in principe door twee deelnemers gevoerd: de melder en de reageerder. Een derde partij mag alleen inbreken in de dialoog om urgente assistentie te bieden dan wel wanneer de tijdstermijnen zijn overschreden. Het bieden van assistentie dient zo veel mogelijk buiten de UR dialoog gehouden te worden: gebruik hiervoor een open kanaal in Slack.

  • Reageer altijd vriendelijk, behulpzaam.
  • Gebruik geen jargon
  • Houd uw reacties kort en to the point.

Voorbeeld Afslag niet toegestaan

De melding geeft aan “Afslag niet toegestaan”.


Kijkend naar de groene lijn (=GPS-track van de route gereden door gebruiker), is er een bocht gemaakt aan het einde van de weg waar de paarse lijn (Waze-route) begint.

Als er geen duidelijke reden te vinden is (zoals rode Turn Restrictions, of niet-verbonden wegen) zul je verder moeten zoeken en waarschijnlijk de hulp van de gebruiker nodig hebben. In dit geval is de reden onduidelijk, dus we zullen proberen contact op te nemen met de melder via de UR conversatie om meer informatie te vragen.

Bedankt voor je melding op de Noorddijk, Rockanje! Waze heeft ons niet genoeg informatie gestuurd om je verzoek op te lossen. Kun je ons laten weten wat er mis is gegaan? Je route geeft aan dat je moest omkeren. Wat was je bestemming??

Vriendelijke groeten, <name> (username <wazeusername>, email enter.your@email.nl )

Afhankelijk van een reactie (en gegeven informatie) kan het betekenen dat er meerdere berichten heen en weer gaan totdat de reden (en oplossing) duidelijk is.

Voorbeeld Adres onbekend

De UR geeft aan “Onbekend adres”: Wolwevershaven 19 Dordrecht.

De melding is gedaan op de kruising Vlak en Nieuwe Haven. De Wolwevershaven ligt ten noordwesten van het water. Bij adrescontrole ligt het huisnummer halverwege de kade, ongeveer 200 meter verderop.

Na controle van het adres op de Waze-kaart en in het kadaster (BAG) blijkt de locatie van het huisnummer in Waze juist te zijn. De Waze kaart is dus correct.

Voorbeeld conversatie:

Bedankt voor je melding op de kruising Nieuwe Haven, Roobrug en Vlak in Dordrecht! Je schreef "Wolwevershaven 19 bevindt zich op deze locatie", maar uw melding is gedaan voor adres Vlak 11. Het adres dat u noemde ligt ongeveer 200 meter verder. Kun je ons laten weten waarom je dacht dat het adres niet klopte? Wat was je bestemming?

Vriendelijke groeten, <name> (username <waze username>, email enter.your@email.nl )


Opmerkingen

  • Open UR's met een laatste reactiedatum meer dan een jaar oud, worden automatisch van de kaart verwijderd.
  • Als de UR geen opmerkingen heeft, wordt de UR één jaar na de aanmaakdatum verwijderd.
  • Gesloten UR's worden na 40 dagen van de kaart verwijderd.
  • Zie ook UR's vanwege snelweg werkzaamheden

Hoofdpagina | Index